96% van de klanten bevelen Allinclusive.nl aan*

Betrouwbare partners

Unieke & voordelige arrangementen

Méér dan 15 jaar dé specialist

Vlucht vertraagd? Dit zijn je rechten (en hoe je mogelijk geld terugkrijgt)

Picture of Valerina Prins

Valerina Prins

Wachten op het vliegveld: frustrerend, maar niet machteloos

Je kent het wel: je staat op tijd op de luchthaven, bagage ingecheckt, klaar om te boarden… en dan verschijnt het bordje “delayed”. Wat nu? Veel reizigers weten niet dat ze in zo’n geval recht kunnen hebben op meer dan alleen een kopje koffie.

Bij vertraging van je vlucht zijn er volgens Europese regels duidelijke rechten van kracht. En in sommige gevallen kun je daar financieel behoorlijk van profiteren.

Wat zijn je rechten volgens EU-regels?

De EU-verordening 261/2004 beschermt vliegtuigpassagiers bij vertraging, annulering en overboeking. Dit geldt voor:

  • Vluchten die vertrekken uit een EU-land
  • Vluchten van buiten de EU naar een EU-land, uitgevoerd door een EU-luchtvaartmaatschappij

De hoogte van de vergoeding hangt af van de afstand van je vlucht en de lengte van de vertraging bij aankomst:

  • Vluchten tot 1.500 km: €250
  • Vluchten van 1.500 tot 3.500 km: €400
  • Vluchten van meer dan 3.500 km: €600

Daarnaast heb je recht op verzorging tijdens het wachten: eten, drinken, communicatie (bijvoorbeeld het versturen van een e-mail of telefoontje), en indien nodig een hotelovernachting.

En het mooiste is: dit geldt ook voor budgetmaatschappijen of goedkope tickets. Je ticketprijs of boekingsklasse maakt geen verschil.

In het midden van dit verhaal staat het begrip vlucht vertraagd vergoeding, iets waar veel reizigers pas ná hun vakantie achter komen.

Wanneer heb je recht op vergoeding?

Je hebt recht op een vergoeding als:

  • Je vlucht bij aankomst drie uur of meer vertraging heeft
  • Je op tijd aanwezig was voor de vlucht (meestal 45 minuten voor vertrek)
  • De oorzaak van de vertraging niet onder “buitengewone omstandigheden” valt, zoals extreem weer of een staking buiten de luchtvaartmaatschappij om

Je hebt géén recht op vergoeding als:

  • De vertraging korter is dan drie uur
  • Er sprake is van overmacht, zoals natuurrampen of politieke onrust
  • De vlucht buiten het toepassingsgebied van de EU-regelgeving valt

Zelfs als je geen vergoeding krijgt, heb je vaak wel recht op verzorging of een alternatieve vlucht.

Hoe dien je een claim in?

  1. Controleer je vluchtgegevens en noteer de exacte vertragingstijd bij aankomst
  2. Bewaar alle bewijzen: instapkaart, boekingsnummer, communicatie met de luchtvaartmaatschappij
  3. Dien een claim in via de officiële website van de luchtvaartmaatschappij
  4. Geen reactie of afwijzing? Dan kun je je wenden tot de nationale toezichthouder of een claimbureau inschakelen dat werkt op basis van ‘no cure, no pay’

In Nederland is de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) verantwoordelijk voor handhaving van deze regels.

Wat gaat er mogelijk veranderen?

Er ligt een voorstel van de Europese Commissie op tafel om de compensatieregels aan te passen. In dit voorstel krijg je pas een vergoeding:

  • Bij 4 uur vertraging voor vluchten tot 1.500 km
  • Bij 6 uur vertraging voor langeafstandsvluchten
  • En met lagere bedragen dan nu het geval is

Voorlopig is deze wijziging nog niet ingevoerd, dus het loont om nu gebruik te maken van je huidige rechten.

Een vertraagde vlucht is nooit leuk. Maar met de juiste kennis kun je ervoor zorgen dat je recht krijgt op verzorging of zelfs een financiële vergoeding. Het loont om je rechten te kennen, zelfs als je geen rechtsbijstand hebt ingeschakeld. Zo wordt die lange wachttijd misschien toch nog een beetje verzacht.

Picture of Valerina Prins

Valerina Prins

Van je hobby, je werk maken. Dat was mijn doel en dat is gelukt. Ik reis de hele wereld over en schrijf voor Allinclusive.nl regelmatig over de meest uiteenlopende onderwerpen.

Populaire berichten

Gerelateerde artikelen

Vond je dit een leuk artikel? Wellicht zijn de volgende berichten ook interessant voor je?